Друк

Як правильно викликати екстрену (швидку) медичну допомогу.

     Екстрена (швидка) медична допомога на території України поза межами лікувально-профілактичних закладів надається цілодобово дорослому і дитячому населенню бригадами швидкої медичної допомоги.
Виклик здійснюється з будь-якого телефону набором номеру виклику екстрених служб по всій території України або при особистому зверненні громадян до підрозділу ШМД.
Бригаду можна викликати у випадках:
— втрати свідомості;
— судом;
— раптового розладу дихання;
— раптового болю у грудній клітці;
— гострого болю у черевній порожнині та поперековому відділі;
— головного болю, що супроводжується запамороченням або нудотою;
— порушення мовлення, слабкості у кінцівках, що виникли раптово;
— гіпо- та гіпер-глікемічної коми; гіпертермічного синдрому;
зовнішньої кровотечі, блювання кров’ю;
— ознак гострого отруєння;
— порушення перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча тощо);
— анафілактичної реакції, спричиненої різними факторами (у тому числі укусами комах);
— укусів змій;
— укусів тварин;
— усіх видів травм, нещасних випадків;
— теплового удару, переохолодження;
— асфіксії усіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх тіл у дихальні шляхи, удушення);
— наслідків злочинного нападу;
— надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;
— гострих психічних розладів (з поведінкою, небезпечною для життя хворого та/або оточуючих);
— інших станів, які загрожують життю та здоров’ю людини;
— здійснення міжлікарняних перевезень хворих, які потребують медичного супроводу.

Особи, які викликають бригаду (хворий, постраждалий, родичі або інші особи) мають:
— відповісти на запитання диспетчера, який приймає виклик;
— назвати точну адресу виклику (вулицю, номер будинку, квартири, поверх, код і номер під’їзду), у разі, коли місцезнаходження вулиці або будинку невідомі, необхідно уточнити шляхи під’їзду до адреси або місця випадку та його загальновідомі орієнтири;
— назвати прізвище, стать, вік хворого або потерпілого (якщо паспортні дані хворого або потерпілого невідомі, необхідно сказати його стать і орієнтовний вік);
— описати скарги хворого або потерпілого; повідомити, хто і з якого номеру викликає бригаду;
— за можливості забезпечити бригаді безперешкодний доступ до хворого або постраждалого, необхідні умови для надання медичної допомоги;
— у разі виклику бригади до приміщення, де перебуває особа, яка потребує надання невідкладної допомоги, ізолювати тварин, які можуть ускладнити надання медичної допомоги, а також завдати шкоди здоров’ю і майну членів бригади;
— за можливості сприяти в транспортуванні хворого або постраждалого в санітарний автомобіль;
— у разі госпіталізації хворого або постраждалого до лікувально-профілактичного закладу бажано мати при собі будь-який документ, який засвідчує його особу.

У випадках агресивної поведінки хворих, постраждалих або оточуючих їх осіб, зокрема тих, що перебувають у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння, гострого психічного розладу і становлять загрозу для здоров’я або життя медичних працівників, надання допомоги і транспортування хворих або потерпілих здійснюється у присутності співробітників міліції.

Громадяни, які здійснили завідомо неправдивий виклик бригади ШМД та/або вчинили хуліганські дії стосовно медичного працівника бригади, завдали шкоди його здоров’ю або майну, відповідають згідно із чинним законодавством України.

Рішення щодо екстреного транспортування хворих і потерпілих за медичними показаннями в лікувально-профілактичні заклади приймає керівник бригади.

Супровід хворого або потерпілого його родичами або іншими представниками у санітарному транспорті здійснюється лише однією особою та з дозволу керівника бригади.

Транспортування дітей у лікувально-профілактичний заклад здійснюється у супроводі батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників, якщо вони перебувають на місці надання швидкої медичної допомоги.

Бригада не виїжджає:
— до хворих для виконання планових призначень дільничного лікаря (ін’єкцій, крапельниць, перев’язок, інших призначень);
— до хворих, які перебувають під наглядом дільничного лікаря з приводу хронічних захворювань, і стан яких не вимагає надання екстреної меддопомоги;
— до хворих для надання стоматологічної допомоги, окрім випадків невідкладної стоматології;
— для видалення кліщів;
— для надання листків непрацездатності, виписування рецептів і заповнення будь-яких довідок, у тому числі про стан здоров’я, а також для складання судово-медичних висновків;
— для здійснення міжлікарняних перевезень хворих, які не потребують медичного супроводу; для транспортування трупів у патолого-анатомічні відділення і бюро судово-медичної експертизи.

Диспетчер з прийому викликів, керуючись цими правилами, має право відмовити в прийомі виклику. При цьому він зобов’язаний оформити письмову відмову і дати рекомендації щодо звернення у відповідний лікувально-профілактичний заклад (поліклініку, пункт невідкладної медичної допомоги або інші лікувально-профілактичні заклади), вказавши його адресу та телефон.

Інформаційно-довідкова служба підрозділу ШМД за телефоном надає довідки про місцеперебування хворих або постраждалих, яким була надана допомога бригадою, без зазначення діагнозу. Тел.: 103.

Завідувач відділенням ШМД,
Ірина Щербина